Glasal-beplating weghalen
Andere werkzaamheden die Vlasman dit paasweekend uitvoerde, betroffen onder meer het weghalen van glasal-beplating aan de wanden van de tunnelingangen. Deze beplating is tijdens diverse weekendafsluitingen gefaseerd weggehaald. Ook werd een oude blusleiding verwijderd. Vlasman zette daarvoor naast de rupskraan en de mobiele kraan nog een 18-tons wiellader Hitachi ZW180 in, alsmede een 8-tons Terex TC-75 kraan, een 3,5-tons Bobcat E35 en een 1-tons Bobcat E10. Voor onder meer de asbestsanering werden nog ingehuurde heftrucks en hoogwerkers ingezet. Voor de afvoer van materialen was het gehele paasweekend continu een eigen containerauto van Vlasman beschikbaar.
Liftopbouwen slopen
Eerder al sloopte Vlasman de liftopbouwen van de dienstgebouwen noord (Rotterdam-zijde) en zuid (Zeelandzijde). Deze liften waren oorspronkelijk de toegang tot de tunnel voor fietsers die toen ook nog gebruik maakten van de tunnel, maar zijn al lang niet meer in gebruik. De liftkokers gaan nu gebruikt worden als trappenhuizen voor de toegang tot het middentunnelkanaal.
Voor het verwijderen van de liftopbouw heeft Vlasman de betonnen wanden van 45 cm dik eerst ingezaagd op de juiste lijn, maar dan wel zo dat de opbouw nog stabiel bleef staan tijdens het slopen. Na het slopen is het resterende deel afgezaagd. Bij de sloop is de 60-tons Hitachi-rupskraan gebruikt. Om de werkzaamheden met de 60 ton Hitachi uit te mogen voeren zijn diverse overkluizingsconstructies toegepast om de druk op de tunnelwand en de damwandconstructie daarlangs binnen de gestelde grenzen te houden.
Een klus die nog volgt, is het inzagen van nieuwe toegangen van het middentunnelkanaal tot dit trappenhuis. Daarvoor moeten sparingen van 4 bij 1 meter in het dek van de tunnel worden gezaagd. ‘Doordat het tunneldek bij de toegangen naar beneden loopt, loopt de betondikte op tot 1,70 meter. Ook is het beton zwaar gewapend. We delen het uit te zagen deel op in vijf delen. Op de hoeken boren we gaten waar we de lintzaag inzetten. We zetten elke moot vast aan stalen U-profielen, waarmee we die ook kunnen uithijsen.’
Groot voordeel daarbij is dat Vlasman deze specialistische tak van boren en zagen in beton in eigen huis heeft. ‘Dat zagen komt heel precies, want anders krijg je het blok beton er nooit uit.’
Asbesthoudende voegovergangen
Wat Vlasman ook al eerder uitvoerde, was het saneren van de asbesthoudende voegovergangen in de tunnel. Beide tunnelbuizen bestaan uit zes moten met daartussen voegovergangen van staal en rubber, afgedicht met asbesthoudende beplating. Dit zijn zogenaamde zinkvoegen en sluitvoegen. De sluitvoegen zijn die voegen waarmee de aansluiting van de tunnel op de weg passend is gemaakt. Die voegen zijn breder en bevatten meer staal, waardoor de asbestsanering een grote klus was. In totaal werkte Vlasman zes weekenden aan de voegovergangen.
Vlasman kan tijdens een weekendafsluiting niet zomaar direct aan het werk. ‘De tunnel gaat dan op vrijdagavond om 22.00 uur dicht. Eerst moet de tunnel dan worden vrijgegeven. Daarna komen de kabel- en leidingbedrijven om de installaties uit te schakelen voor het deel waar we aan het werk gaan, en pas dan konden we voor de asbestsanering ons containment opbouwen. Er werd vervolgens volcontinu 24 uur per dag doorgewerkt.’
‘Als we klaar zijn, moeten we het containment laten vrijgeven door een onafhankelijk laboratorium om aan te tonen dat het werkgebied schoon en dus asbestveilig is. Daarbij hadden we te maken met amosiet-asbest. Dat is in een standaard omgeving al een behoorlijk lastige sanering. In zo’n tunnelomgeving met roetaanslag op de wanden en oxidatie en vuil op het staal, is het nog eens een extra uitdaging.’
Als de metingen uitwijzen dat de omgeving schoon van asbest is, moet de aannemer nieuwe brandwerende beplating aanbrengen en vervolgens komen de gespecialiseerde bedrijven weer om de installaties in te schakelen. Pas daarna kan de tunnel weer in gebruik worden genomen.
Tekst: Henk Wind, foto’s: Roel Dijkstra