Cabine
De F-serie cabine beschikt over het kenmerkende ontwerp, de bekende kleurstelling en een schuifdeur. De cabine is in hoogte verstelbaar middels een degelijk ogend hefframe. Normaliter beschikken deze machines nog zelden over een stuurwiel, omdat joystickbesturing vrijwel de standaard is. Van der Meulen koos bewust wel voor een stuur, zodat de radiografische afstandsbediening van de schrootschaar hierop kan rusten. De verstelbare cabine in combinatie met het grote bereik van de aan te koppelen overslaggiek met poliep maakt het verschil. Zeker ten opzichte van andere, goedkopere, machines die misschien prima met de schrootschaar uit de voeten zouden kunnen, maar deze veelzijdigheid missen.
Kunststukje is natuurlijk het wisselen van de gieken. Dat vergt wel meer handigheid en ervaring dan het wisselen van een uitrustingsstuk aan een sloopkraan. Dat komt vooral door de plek van de snelwissel, aan het begin van de lepelsteel. Hierdoor is het zicht niet super en ontkom je er niet aan dat je gieken vanaf een bepaalde hoogte moet ontkoppelen en vervolgens met beleid op de grond moet afleggen. Dan moet je exact weten wat je doet. Geen overbodige luxe lijkt het om te investeren in een stevige set steunen of, zoals Van der Meulen, in een containerbak met jukken waar de giekdelen en schrootschaar stabiel op rusten. Zo heeft alles een eigen plek en zijn de tools gemakkelijk met een containerauto te vervoeren naar een sloopklus op locatie.
Hydraulische functies
Is de giek mechanisch gekoppeld via de S-koppeling, dan koppelt vervolgens het OilQuick-ventielenblok alle hydraulische functies. Rotatie, sorteerfunctie, drukloze retour, en de bakcilinder. Maar ook de elektrische functies, voor bijvoorbeeld een magneet. De Fuchs is hiertoe trouwens uitgerust met een 400V-generator. Koppel je de schrootschaar, dan dient zowel de bakfunctie als de sorteerfunctie voor de olievoorziening.
Via de dubbele aansluiting kan de 450 liter olie per minuut met zo min mogelijk weerstand naar de schaar. Rotar leverde de RSS40 schrootschaar origineel met een FQC-kop, waarbij de fabrikant alle slangen binnendoor legde. De snelkoppeling is dus fraai geïntegreerd. Ook is de draaidoorvoer in de kop van de schaar volgens de leverancier hiervoor uitgevoerd met dubbele aansluitingen. Hierdoor ontstaat voldoende capaciteit voor de dubbele oliestroom.