Stabiel
Jogems draait nu al weer 3,5 jaar op een Komatsu PW180-11. Daarvoor was het een Atlas. Hij was nauw betrokken bij de keuze voor de Komatsu en mocht zelfs vijf verschillende mobiele kranen uitproberen. Voor hem was vooral zitcomfort belangrijk. Jogems had een tijd lang last van zijn rug en wilde nu graag een stabiele kraan met een goede stoel. ‘De Atlas had een cabine die omhoog kon schuiven. Maar daardoor zat er wel erg veel beweging in.’ Dat wilde Jogems niet weer vanwege zijn rug. ‘Daarom koos ik voor stempelpoten achter en een schuifblad voor. Met één knop kan ik op de Komatsu beide in één keer uit draaien en weer intrekken. Dat gaat in drie seconden. Dat geeft heel veel stabiliteit, ook als je op een puinbult staat.’
Buitenblad slopen
Dat is ook beter voor werk, geeft Jogems aan. Zo moest hij in Enschede beginnen met het weghalen van het buitenblad van de gebouwen, zonder het binnenblad en de constructie te slopen. Precisiewerk dus, waarvoor een stabiele en goed bestuurbare kraan nodig is.
Andere opties die Jogems graag wilde, waren besturing op de joysticks, een camera aan de lepelsteel en extra lampen. Met al die opties, bleek de Komatsu uiteindelijk de beste keuze.
Kogelwerend glas
Opvallend aan de kraan – behalve zijn bedrijfsrode kleur met witte onderkant – is dat de voorzijde van de cabine wel voorzien is van beschermende tralies, maar de bovenzijde niet. ‘Tralies is voor de sloopsector niet verplicht maar wel aanbevolen. Toen we er mee begonnen, moest ik daar heel erg aan wennen en kreeg ik er enorm hoofdpijn van’, vertelt Koen. Toch was dat niet de reden om ze nu aan de bovenzijde weg te laten. ‘Dat was vooral vanwege de transporthoogte. Op een dieplader zouden we met tralies uitkomen op bijna 4,30 meter. Om de hoogte te beperken is er nu kogelwerend glas in de bovenruit gezet.’ En dat werkt voor Jogems ook nog eens veel prettiger. ‘Want ik denk dat ik wel 40 procent van het werk boven me heb.’