Het legendarische voetbalstadion Camp Nou in Barcelona wordt in recordtempo gesloopt. Het Nederlandse Lek Sloopwerken levert een belangrijke bijdrage.
‘Camp Nou? Is dat een scoutingkamp?’ Dat was de eerste reactie van Maarten Lek, eigenaar van Lek Sloopwerken (jaaromzet 20 miljoen, 64 medewerkers) toen hij werd gevraagd mee te werken aan de sloop van het befaamde voetbalstadion in Barcelona. Een voetbalfan is hij niet, maar toen zijn Spaanse collega uitlegde dat het om het beroemde stadion van FC Barcelona ging, kon hij niet anders dan enthousiast reageren.
Vier weken geleden is Lek Sloopwerken begonnen met de werkzaamheden in Barcelona. Sindsdien wordt het bedrijf uit Woerden platgebeld door voetbalfans die een stukje beton van het stadion hopen te bemachtigen en collega-slopers die willen langskomen om het werk te zien. Foto’s van de klus zijn al meer dan zevenhonderdduizend keer op social media gedeeld. ‘Ik heb meer dan vijfhonderd e-mails gekregen’, vertelt Lek met een grote glimlach; hij is ontzettend blij met aandacht voor het project.
Deels sloop en nieuwbouw
Het stadion uit 1957, dat in 1982 werd uitgebreid, bestaat uit drie ringen. Het wordt grotendeels gesloopt en opnieuw opgebouwd. Alleen het monumentale middelste deel blijft intact. Lek Sloopwerken werkt samen met twee Spaanse bedrijven aan de ontmanteling van de tribunes van de derde ring. Het Nederlandse bedrijf is verantwoordelijk voor de sloop van het hoogste deel.
Lek Sloopwerken werd door de Spaanse hoofdsloper Erri Berri voor de klus gevraagd. De slopers hadden eerder samengewerkt en dat beviel zo goed, dat Lek de opdracht in zijn schoot geworpen kreeg. Met zijn Liebherr R980 van 210 ton kan Lek Sloopwerken een belangrijke bijdrage leveren aan de klus. Van zo’n zware kraan met een reikwijdte tot 55 meter hoog zijn er volgens de eigenaar maar een handjevol in Europa. Ter vergelijking: een gemiddelde sloopkraan weegt 45 tot 55 ton. De kraan heeft een Stage V-motor en stoot 90 procent minder stikstof uit dan zijn voorganger.
Grote hoogte
Naast werken op grote hoogte kan de kraan tot 30 meter ver voor zich uit reiken. Daardoor kan de machinist in één keer twee rijtjes voetbalstoelen oppakken en wegtillen. Zo kan het bedrijf het beton van de bovenste ring eenvoudig en veilig wegknippen met de 4.000 kg zware schaar.
‘Een gewone kraan kan dit niet’, legt Lek trots uit, die de machine zelf heeft ontwikkeld. ‘Daarom is iedereen zo onder de indruk. Alle werkers daar willen ermee op de foto.’ De immense machine werd in gedeeltes, per schip en in acht vrachtwagens, van Nederland naar Barcelona gebracht.
Hoge tijdsdruk
Dat Lek Sloopwerken snel kan werken, is hard nodig, want Camp Nou moet in razend tempo worden verbouwd. Eind 2024 wil FC Barcelona er alweer voetballen en daarom moet het gros van het project volgend jaar af zijn. In totaal moeten de slopers zo’n honderdduizend ton beton weghalen. Terwijl de sloop in volle gang is, werken bouwers tegelijkertijd aan de opbouw van het station, vertelt Lek. ‘We werken als een soort trein, de aannemers komen vlak achter ons aan. Een gesloopt stuk bouwen ze direct weer op.’ Door de tijdsdruk werken er volgens hem ‘bizar’ veel mensen en machines tegelijk op het bouwterrein. ‘Er staan wel 25 werktuigen, dat heb ik nog nooit gezien. Het is net een mierennest.’
Veiligheid erg belangrijk
Vanwege de drukte is de veiligheid een van de belangrijkste aandachtspunten voor de sloper. 'Omdat wij op ruim vijftig meter hoogte werken, kan er gemakkelijk zonder dat iemand het doorheeft een brokstuk losraken en op iemands hoofd vallen.' Om ongelukken te voorkomen houdt Lek zich aan het strenge voorschrift: als er iemand in de buurt staat, wordt er niet gesloopt. Op de kraan zitten camera’s waarmee de machinist de omgeving in de gaten kan houden.
Ook al is Maarten Lek geen voetbalfan, de sloper zal de klus niet snel vergeten. Het werk heeft al een nieuwe Spaanse opdracht opgeleverd, in Zaragoza. Lek hoopt nog meer werk in Spanje binnen te halen. 'Maar eerst gaan we in september met het team naar Barcelona. Om het succes te vieren.'