Sloop in augustus

High Reach reikt op gepaste afstand over parkeerkelder

Kantoorgebouw Het Bastion in Den Bosch krijgt een nieuwe voorbouw. Voor de sloop van de bestaande voorbouw wordt een Volvo High Reach met 23 meter lange giek ingezet. Die moet vanwege een parkeerkelder namelijk op gepaste afstand van het gebouw blijven.

Sjors van Gorp, operationeel directeur Van Liempd De gedeeltelijke sloop van kantoorgebouw Het Bastion aan de rand van het centrum van Den Bosch is een ingewikkelde klus die in slechts 14 weken geklaard moet worden. A. van Liempd Sloopbedrijven uit Sint-Oedenrode kreeg de klus gegund op basis van onder meer een gedegen plan van aanpak en de gekozen inzet van materieel, vertelt operationeel directeur Sjors van Gorp. De klus is meer dan slopen en omvat onder meer ook het stempelen van de tweelaagse parkeerkelder, het boren van gaten in de keldervloer voor nieuwe funderingspalen en het zagen van nieuwe raamsparingen.

Voor de sloop koos Van Liempd voor de inzet van een Volvo EC380E HR. De kraan moet vanwege de tweelaagse parkeerkelder buiten de contour van het oorspronkelijke gebouw blijven. Met een giek van 23 meter kan deze High Reach precies ver genoeg reiken om de gevel van het hoofdgebouw te slopen. Dat is een aluminium constructie, zodat het gewicht op die afstand beperkt blijft. ‘Dit is een van onze grootste kranen. Een grotere kraan was op dit project niet zinvol, want die is ook zwaarder en geeft meer druk op de kelderwand’, licht Van Gorp deze keuze toe.

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

Beperkte ruimte

De ruimte bij Het Bastion is beperkt. Tussen de contouren van het gebouw en de rijbaan is net genoeg werkruimte voor de kraan, maar die ruimte moet ook benut worden voor de afvoer van materialen. Vrachtwagens rijden aan de ene kant in en aan de andere kant uit. En dan moet er nog ruimte overblijven voor de diverse uitrustingsstukken, zoals betonschaar, sorteergrijper en boorhamer.

De giek van 23 meter is niet altijd nodig en handig; daarom ligt er ook een giek van 11 meter op de bouwplaats. Omdat die giek korter is, is de kracht groter en horen daar dus ook weer zwaardere uitrustingsstukken bij.

Hergebruik

De klus begon voor A. van Liempd met het slopen van de voorbouw, die bestond uit een rond laagbouwdeel met een zinken koepel. Daarbij zijn zo veel mogelijk materialen gedemonteerd voor hergebruik. ‘Dat waren onder meer de materialen van de ronde koepel, zoals de dakisolatie, de houtconstructie en het underlayment. Ook zijn toegangsdeuren en brandslanghaspels gedemonteerd voor hergebruik.’

‘Bij elk project kijken we vooraf met een quickscan naar mogelijk hergebruik van materialen, en bepalen we de waarde daarvan. Dat verrekenen we in de inschrijving. We verkopen die materialen zelf hoogwaardig via ons handelsplatform gebruiktebouwmaterialen.com. We hebben hiermee een centrale hub om de materialen te verzamelen en te reserveren. Dit werkt beter dan dat je per project vanaf de sloop materialen rechtstreeks moet verkopen aan een ander project. In de praktijk zie je dan vaak dat het nog niet past in een nieuw project en dat het er dan niet van komt.’

‘Zodra we een project gegund krijgen, gaat er eerst een ploeg vooruit om barcodes op her te gebruiken onderdelen te plaatsen. Daarna komt onze speciale demontageploeg om die onderdelen er netjes uit te halen. Vervolgens komt dan onze handsloopploeg om de rest van het interieur te verwijderen.’

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

Elektrisch materieel

Voor inpandige (renovatie)sloopprojecten maakt Van Liempd gebruik van elektrisch materieel. ‘Met kleiner materieel kun je prima elektrisch werken, en in afgesloten ruimten doen we dat ook. Maar als je kijkt naar efficiëntie, sterkte en dagproductie op onze grote totaalsloopprojecten, dan kom je toch nog uit op diesels en hybride motoren. Voor zwaardere machines, zoals hier op dit project, al helemaal. We kiezen er dan wel voor om bij te blijven in de tijd. Nieuwe machines zijn namelijk efficiënter en stoten minder CO2 en fijnstof uit. Daarom vernieuwen we onze machines in principe elke vier tot vijf jaar’, vertelt Van Gorp.

De Volvo EC380E HR die A. van Liempd op dit werk inzet, is alweer zo’n vier jaar oud. Inmiddels is een nieuwe machine in bestelling, die is voorzien van een speciaal verlengstuk dat nog een paar slagen groter is. Die wordt in oktober verwacht. ‘De laatste jaren is ook het volautomatisch wisselen van tools in opkomst gekomen. Veel van onze machines beschikken ondertussen over dit gemak, en ook de nieuwe machine(s) zijn uitgerust met OilQuick-snelwissels.’

De High Reach is tevens voorzien van een sproei-installatie, die op verzoek van de opdrachtgever op dit werk echter zo min mogelijk wordt gebruikt. ‘Bij de sloop van de betonnen delen gebruiken we de sproei-installatie wel om stofoverlast te voorkomen. Maar we hebben de opdracht om dat alleen te doen als het per se nodig is. Al het water komt namelijk in de parkeerkelder terecht, waar het heel lastig weer weg te krijgen is en die ook nog deels in gebruik is.’

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

High reach - sloop voorbouw Het Bastion in Den Bosch

Gaten boren voor fundering

Behalve het slopen van de voorbouw kreeg Van Liempd ook de opdracht om de nieuwbouw mee voor te bereiden, die wordt uitgevoerd door Koninklijke Woudenberg (onderdeel van de JaJo Groep). Het meest bijzondere deel van die voorbereidingen is het aanbrengen van sparingen voor nieuwe funderingspalen. Het nieuwe bouwdeel wordt aanzienlijk hoger en zwaarder dan de oude voorbouw, en dus moeten extra palen worden aangebracht. Die gaan dwars door de bestaande parkeerkelder heen. Van Liempd doet dit in samenwerking met het gespecialiseerde bedrijf Interboor. Er worden grote ronde gaten in de begane grondvloer en de vloer van de eerste kelderverdieping geboord. Vervolgens worden er stalen buizen met een waterdichte aansluiting op de onderste keldervloer (-2) geplaatst. Vanaf -1 worden in die buizen de gaten door de onderste keldervloer geboord.

‘Zodra we door die vloer gaan boren komt het grondwater ongeveer 2 meter omhoog’, verklaart Van Gorp deze werkwijze. Na het boren van de gaten zal een funderingsmachine in de stalen buizen nieuwe betonpalen boren. Dat zijn behoorlijk lange palen en er komt op maaiveld dan ook een zware funderingsmachine te staan.

‘Daarvoor zijn de kelderverdiepingen zwaar gestempeld, met 1.500 stempels. Hiermee kan een belasting tot 40 ton veilig worden gedragen. Voor de sloop van het gebouw was dat geen oplossing. Onze High Reach weegt zoals hij hier opgebouwd staat bijna 56 ton en mocht daar dus sowieso niet op staan. Ook waren we al aan het slopen voordat de stempels geplaatst konden worden.’

Winnen op punten

De sloop van Het Bastion is een van de vele omvangrijke klussen die het sloopbedrijf op dit moment onderhanden heeft. ‘We groeien nog steeds. We hebben nu continu zo’n 10 tot 15 projecten tegelijk lopen, het hele jaar door. Dat betekent dat je heel goed moet kijken waar je je eigen materieel inzet en eventueel materieel bij moet huren. Ook breiden we ons materieelpark uit, maar dit betekent dan ook dat we er nieuw gespecialiseerd personeel bij moeten hebben.’

Voor Van Liempd is slopen corebusiness. ‘Veel bedrijven uit de grondverzet en infra doen het slopen erbij. Voor ons is het hoofdzaak. We doen veel binnenstedelijke projecten, vanaf een paar tot een paar honderd woningen voor een van onze corporatiepartners, tot grote zorgcomplexen en scholen. Het geeft ons vooral voldoening als we een aanbesteding winnen op kwaliteit, in plaats van alleen op prijs. Bijvoorbeeld door een goed plan van aanpak of door hergebruik van materialen. Dat kan alleen door slimmer en efficiënter werken. Daarvoor heb je de kennis van je mensen nodig. Op die mensen moet je zuinig zijn, en je moet ze voorzien van goed materieel. We zijn een stoer bedrijf, maar zonder overdreven opgeblazen spierballentaal en met een zachte binnenkant’, besluit Van Gorp.

Tekst: Henk Wind / Foto's: Bert Jansen