Grote en kleine merken
De deelnemerslijst is inmiddels groot, met meer dan 180 exposanten. Die variëren enorm in grootte. De kleinste stands meten 16 m2, terwijl de grootste stands 1.600 m2 beslaan met zelfs een uitschieter naar 2.400 m2. Daarbij zijn zowel grote als kleine merken vertegenwoordigd, waaronder diverse deelnemers die niet eerder op een TKD stonden. ‘Het gaat goed met de sector, en met 118.000 m2 zijn we een serieuze grote speler waar iedereen bij wil zijn.’ Het negatieve sentiment van 2022 is inmiddels compleet overgewaaid, zo ervaart Kuijpers. ‘Ik heb na het afblazen van de vorige editie persoonlijk met alle exposanten gebeld. Ik heb iedereen onze afwegingen uit kunnen leggen en iedereen heeft zijn kennis en frustraties kunnen uitspreken. Met de nadrukkelijke wens om hun aanbevelingen mee te nemen. Dan is alles uitgesproken, zet je er een streep onder en ga je door met elkaar. En dan krijg je zo’n prachtig terrein in de schoot geworpen. Dan kun je dat dus ook doen.’
Opbouw
Tijd voor opbouwen zal er deze keer ook voldoende zijn. Op het Almeerderstrand was de beschikbare tijd voor opbouw heel kort, wat forse beperkingen met zich meebracht. ‘Nu zei de gemeente zelf: neem maar een weekje langer, vooral om de verkeersbewegingen en de opbouwdruk te spreiden. Dat is een luxe die ik niet gewend ben en dat is hartstikke fijn.’ Om die reden hoeven er dus ook geen stalen rijplaten gelegd te worden in plaats van Stelcon-platen, zoals op het Almeerderstrand de bedoeling was. Daarmee kan de organisatie alle exposanten goede opbouwmogelijkheden garanderen met brede, goed begaanbare paden.
Elektrisch laden
Een belangrijk item voor de organisatie is klimaat en milieu. Dat speelt onder meer een rol als het gaat om de stroomvoorziening. Die wordt verzorgd door Aggreko, dat ook voor het Almeerderstrand al een milieuvriendelijke opzet presenteerde. Aggreko gaat werken met zogenoemde powerplants aan de randen van het terrein. Dat scheelt tot 40 procent brandstof ten opzichte van conventionele generatoren. De powerplants schakelen naar behoefte en draaien op Stage V-motoren met HVO. Aandachtspunt daarbij is wel het opladen van elektrisch materieel. De beursorganisatie is in nauw contact met de exposanten om de laadbehoefte en het stroomaanbod op elkaar af te stemmen. ‘Want elektrisch materieel komt er volop te staan. Overigens ook fantastische machines op schone diesel, want daar is ook veel mogelijk. Dat is een enorm contrast met pakweg tien jaar geleden. Het is prachtig om die ontwikkeling te zien’, benadrukt Kuijper.
De organisatie puzzelt ondertussen druk op de juiste indeling en routing. Dat is het nadeel van steeds een andere locatie. Dat betekent dat de gehele terreininrichting elke keer van nul af aan bepaald moet worden, inclusief alle (veiligheids)voorzieningen. ‘Het is één grote puzzel. En je kunt pas gaan tekenen als je 95 procent van de stukjes hebt. Die hebben we nu en we zijn daar dus ook druk mee bezig.’ Al vrij snel nadat dit interview werd afgenomen, maakte de organisatie van de TKD bekend dat alle standruimte vergeven is.
Zelf de TKD bezoeken? Meld je dan hier aan >>
Tekst: Henk Wind en foto’s: Willem van der Vlies, TKD