Veldhuizen Mercedes

Veldhuizen modificeert nu ook elektrische trucks

De pioniersgeest zit bij Veldhuizen Trucks in de genen. Eerst in aanhangwagens en BE-combinaties, tegenwoordig ook als gevestigde naam in truckmodificaties. Het nieuwste project kon dan ook niet uitblijven; Veldhuizen is gestart met het ombouwen van een eerste serie van tien elektrisch aangedreven trucks tot meerassige bouwvoertuigen, waaronder vijfassige kippers. De eerste zal op de TKD te zien zijn.

Precies dát bouwen waar de Nederlandse markt om vraagt, en dan het liefst in nichemarkten die de grote fabrikanten laten liggen. Dankzij onze aslastwetgeving, die afwijkt van de Europese wetgeving, is er door modificaties aan de asopstelling altijd wel rek in het laadvermogen. Hierin zijn meer bedrijven actief, toch bewijst Veldhuizen zich geregeld met nieuwe concepten. Recent voorbeeld zijn de Quadro’s; vijfassige trucks met een extreem korte wielbasis die én maximaal laadvermogen hebben in hun opgebouwde kipper én tegelijk toch kort genoeg zijn om binnen de wettelijke lengtematen een volwaardige dieplader te kunnen trekken.

‘Inmiddels zijn er meer dan zeventig van gebouwd, en dat is binnen onze nichemarkt echt ontzettend veel.’ Het typeert Pieter Veldhuizen, die als techneut pur sang continu bezig is met het bedenken van de volgende stap. Want het kan altijd beter, slimmer, lichter of efficiënter. Altijd met als doel om maximaal laadvermogen te creëren binnen de typische Hollandse aslastwetgeving. Soms ontstaat er een technisch grootse oplossing voor een probleem, dat in praktijk niet als probleem wordt ervaren. De markt heeft dan geen geld over voor ingenieuze oplossingen. Dan neemt Veldhuizen zijn verlies en schrijft het idee af. Is het echter een goed idee in de ogen van de ondernemer, maar is er geen vraag omdat er in praktijk niet gekeken wordt naar de aslasten, dan kan hem dat frustreren. Veldhuizen beseft dat hij de balans moet zoeken tussen iets dat technisch optimaal is, maar dat tegelijk ook nog commercieel interessant is. Alleen dan wordt er geld verdiend.

Pieter Veldhuizen

Pieter Veldhuizen zit nog altijd bovenop de praktijk en is in zijn hoofd altijd bezig met het uitdenken van de volgende stap. ‘Dat moet ook. Als je dat niet meer hebt, kun je beter stoppen’, zegt hij.

Nooit achteroverleunen

Pieter Veldhuizen begon met wagenbouw, aanhangwagens in alle soorten en maten. Intussen is ook Veldhuizen Trucks een goed lopende tak, die zich volledig richt op het modificeren van vrachtwagens. Bijvoorbeeld door assen bij te plaatsen. Niet zelden gaan de trucks de eigen verhuurvloot in. Veldhuizen werd echter bekend met de zogenoemde BE-combinaties. Door de grenzen van de wettelijke kaders op te zoeken ontstonden allerlei creatieve combinaties waarmee je met slechts een BE-rijbewijs toch relatief zware machines mocht vervoeren. Nog altijd een uitkomst voor met name onze bouwwereld, en het betekende de doorbraak voor Veldhuizen Wagenbouw.

Steeds beter

Het bouwen van aanhangwagens en opleggers is nog steeds een belangrijke tak binnen het bedrijf. En dan het liefst zo slim mogelijk. Dat het nog steeds beter kan, drijft Veldhuizen, hij wijst enthousiast op het nieuw ontworpen raamchassis van een zogenoemde XTreme-light BE-oplegger. ‘Deze is nu bijna een ton lichter dan de eerste BE-opleggers en toch even sterk; kun je nagaan wat een gewicht we al die jaren eigenlijk onnodig meegesleept hebben. En wat een brandstof dat gekost heeft.’ Veldhuizen zal nooit achteroverleunen, hij zit bovenop de praktijk en is in zijn hoofd altijd bezig met het uitdenken van de volgende stap. ‘Dat moet ook. Als je dat niet meer hebt, kun je beter stoppen’, zegt hij.

Veldhuizen

Veldhuizen Trucks bouwt momenteel een Mercedes E-Actros om tot Veldhuizen vijfassige kipper (10x2) met 49 ton GVW. De volledig elektrische vijfasser met 21-kuubs asfaltkipper is op de TKD te zien.

Veldhuizen

De truck beschikt over vier originele accupacks, waarvan er drie een nieuwe plek krijgen in een nieuw frame direct achter de cabine. Het subchassis voor de kipper (lichtbruin) is nieuw ontworpen door Hyva.

Tien trucks op voorraad

Hoe vooruitstrevend ook, het is geen geheim dat Veldhuizen lange tijd niet echt een toekomst zag voor elektrische trucks in de bouw. Nog steeds verwacht Veldhuizen dat er op de langere termijn een oplossing zal komen die de schadelijke uitstoot inclusief CO2-emissie van diesels kan afvangen. Toch voorziet Veldhuizen nu wel een tussenfase waarin elektrische trucks wel degelijk toegevoegde waarde hebben ondanks een hoge kostprijs en beperkte actieradius.

‘Het keerpunt kwam vorig jaar door de gerechtelijke uitspraak die bouwprojecten dreigt stil te leggen vanwege stikstof. Door elektrisch te werken zou je wel door kunnen.’ Veldhuizen besloot daar op in te springen en besloot te investeren in tien elektrische trucks die hij op voorraad gaat ombouwen tot meerassige trucks voor specifieke toepassingen in de bouw, zowel voor verhuur als verkoop. Zes Mercedessen, twee Scania’s en twee Volvo’s worden de komende periode geleverd en omgebouwd tot zowel vier- als vijfassige Veldhuizen trucks met diverse opbouwen zoals kipper, haakarm en autolaadkraan.

Niet lassen, maar bouten

De eerste, een Mercedes E-Actros staat momenteel in de werkplaats te Loosdrecht. Deze is af fabriek geleverd als 6x2. Veldhuizen bouwt deze nu onder eigen naam om tot 10x2 door tussen de vooras en de aangedreven as een tweede en derde stuuras bij te plaatsen. Om hier ruimte voor te creëren verplaatst de ombouwer drie van de vier accupakketten naar een nieuw te bouwen rek direct achter de cabine. Daar weer achter komt een 21-kuubs Hyva-asfaltkipper.

Omdat er vanwege de aanwezige hoogvoltagebekabeling niet gelast mag worden, ontwikkelde Hyva een nieuw en volledig modulair kipperframe dat met schroefverbindingen op het bestaande chassis komt. De kipper zal gebruikmaken van twee kipcilinders aan de zijkant van de bak, zodat de kipper aan de voorzijde strak tegen het hulpframe met de accu’s komt te liggen. Dankzij de 10-tons voorassen ontstaat zo een kipper met een toegelaten totaalgewicht van 49 ton. Het leeggewicht zal uitkomen op 19 ton, waarmee 30 ton netto laadvermogen overblijft. De verwachting is dat de truck een actieradius heeft van 280 kilometer bij snelweggebruik en op lokale wegen tot maximaal 400 kilometer ver kan rijden.

Veldhuizen

Het bijplaatsen en verplaatsen van assen is inmiddels een kernactiviteit van Veldhuizen Trucks. Zo ook op de elektrische versie, die er twee stuurassen bij krijgt.

Veldhuizen

De Mercedes E-Actros maakt gebruik van een zogenoemde E-axle. Hierbij is de elektromotor voor de aandrijving geïntegreerd in de as.

Elektrische vijfasser: 630.000 euro

De hele elektrische aandrijflijn blijft origineel en intact. Veldhuizen: ‘De accu’s zijn origineel, we geven ze alleen een nieuwe plek achter de cabine. De koeling blijft gelijkwaardig aan het origineel. Mercedes werkt met een E-as met een hoog-laagschakeling. Een systeem waarvan ik verwacht dat het goed en efficiënt werkt, ook voor de bouwtoepassing. Om een minimale rolweerstand te hebben als de truck leeg is, zijn de tweede, derde en vijfde as uitgevoerd als liftas.’ Na de ombouw moet de truck volledig opnieuw gekeurd worden en ook een EMC-test ondergaan, waarin bekeken wordt of de elektrische installatie veilig is volgens allerlei normen. Een en ander maakt de ombouw van een elektrische truck vele malen complexer en dus kostbaarder dan die van een dieseltruck. De elektrische 10x2 Veldhuizen vijfasser zal compleet met kipper 630.000 euro kosten.

Vijfasser is efficiënter dan trekker-oplegger

Dan rijst toch de vraag; waarom niet een standaard elektrische 4x2-trekker met kipperoplegger? Voor Veldhuizen is dat klip en klaar: ‘Een vijfassige kipper is veel sneller in asfaltwerk. Doordat de truck korter is, werkt de communicatie tussen chauffeur en de man op de asfaltmachine veel vlotter. Bovendien is het achteruitrijden gemakkelijker en is een vijfasser daarmee gewoon sneller. Wanneer je in een nacht 10 procent tijd wint, is de iets hogere aanschafprijs alsnog vlot terug te verdienen. Ook heeft de kipper een asfaltsnip, en dat werkt allemaal net even mooier.’ Bij de elektrische trucks komt daar nog een aspect bij, denkt Veldhuizen. ‘Bij een trekker-opleggercombinatie heb je tussen de cabine en de kipper een open ruimte. Dat heb je bij een vaste vijfasser niet. De luchtweerstand is daarmee veel lager, en dat verbetert de actieradius.’

Nieuwe variant van de tandemas-dieplader

Al zo’n 30 jaar bouwt Veldhuizen 3,5-tons tandemas-diepladers en voldeed de bakmaatvoering van 4 bij 1,8 meter. Met de komst van elektrische compactmachines, zoals elektrische minishovels, verandert de behoefte nu iets. Want deze machines hebben vanwege het accupakket een zwaartepunt dat verder naar achteren ligt. Om stabiel rijgedrag van de aanhanger te behouden heeft Veldhuizen daarom een nieuwe variant van de aanhanger gebouwd. Deze is iets langer, en het asstel is verder naar achteren geplaatst. Om het laadvermogen te behouden is de asconstructie geoptimaliseerd. Tegelijk zijn ook de remkabels hoger gemonteerd, zodat deze minder snel blijven haken achter obstakels.

Veldhuizen

Tekst: Matthijs Verhagen; foto’s: Veldhuizen Trucks