Sinds enkele jaren is naast de bekende en vertrouwde CW-snelwissel de S-type snelwissel in opkomst. Eurosteel reageerde als eerste Nederlandse fabrikant hierop door er zelf een te ontwikkelen en te bouwen.
Eind jaren zeventig werd de CW-snelwissel ontwikkeld, een lage snelwissel die breed en stabiel op de bak opbouwt. Door de jaren heen werd de CW verder ontwikkeld. Een van de grootste stappen was de overgang van een mechanische versie naar een hydraulische. Maar ook in detail werd hij doorontwikkeld. Zo maakten de gelaste body’s plaats voor gegoten body’s, die beter bestand zijn tegen hoge krachten. De CW-snelwissel is leverbaar vanaf de kleine CW00 voor machines vanaf 700 kilogram tot de CW100, geschikt voor machines van meer dan 100 ton.
‘De Benelux-markt bestaat nog altijd voor 80 procent uit CW-snelwissels en dat zien wij voorlopig dan ook niet snel veranderen. Eurosteel is een productiebedrijf dat produceert wat de markt vraagt. Hierdoor zijn we ook op de S60-snelwissel uitgekomen’, verklaart Hans Peeters, salesmanager bij Eurosteel. Eurosteel is een belangrijke leverancier van deze CW-snelwissels. In hun eigen fabriek in Venlo komen de gietstukken aan, krijgen een machinespecifieke ophanging, vaak nog een lasthaak en in een enkel geval een grijperbus. Daarna worden ze ingespannen en worden de asstompen en ophanging op maat gekotterd. Hierdoor ontstaat een maatvaste snelwissel.
Overgevlogen vanuit Zweden
In Nederland waren al vele jaren gebruikers onderweg met een S-type-snelwissel, echter ten opzichte van de CW was dit maar een handje vol. Met de komst van draaikantelstukken is de opkomst van de S-type versneld. Nagenoeg alle fabrikanten van draaikantelstukken komen uit Zweden, deze leveren ook alle hun ‘eigen’ S-Type-snelwissel. Er zijn twee verschillende gebruikers van de S-type; de slopers die voor de dure volautomatische variant gaan en de grondverzetters en wegenbouwers die kiezen voor de hydraulische variant zonder oliedoorvoer.
Omdat wij in Nederland relatief weinig hydraulische aanbouwdelen in het grondverzet en de wegenbouw gebruiken, loont het vaak niet om in een volautomatische snelwissel te investeren. Bij een sloper die meermaals op een dag, of zelfs in een uur moet wisselen, is dit natuurlijk heel anders.
Populaire klasse
De meeste gewone hydraulische S-type-snelwissels worden verkocht in de 12- tot 20-klasse, veelal aan mobiele graafmachines. Deze zijn van het type S60. De gebruikers hiervan willen meestal hun draaikantelstuk kunnen afkoppelen om zo een sloophamer, sorteergrijper, maaikorf of ander uitrustingsstuk te kunnen aankoppelen. Hiervoor is de S-type uitermate geschikt, omdat deze smal bouwt, waardoor de ophanging op de meeste draaikantelstukken smal en laag kan worden gerealiseerd. Door het toepassen van multisnelkoppelingen tussen de slangen kan het draaikantelstuk, maar ook andere hydraulische aanbouwdelen, snel en eenvoudig onder restdruk worden aan- en afgekoppeld, terwijl de motor van de machine nog draait.
In deze populaire klasse zag Eurosteel een afzetmarkt. ‘Wij leveren veel bakken in deze klasse en ook het passende draaikantelstuk, maar een eenvoudige en vooral veilige snelwissel was niet leverbaar’, aldus Hans Peeters. ‘Daarom zijn we zelf gaan engineren en bouwen. Met als resultaat een betaalbare, eenvoudige en veilige snelwissel, zonder toepassing van kwetsbare elektronica; de ES-Lock.’ Er zijn fabrikanten die werken met elektrische sensoren in de snelwissel. Deze zijn vooral kwetsbaar bij bijvoorbeeld het maaien van sloten, waarbij de snelwissel onder water kan gaan.
‘Ook wilden we een snelwissel bouwen die bij de Nederlandse markt aansluit en waarbij wij de hijshaak centraal positioneren, zoals wij dat ook bij de CW-snelwissel doen. Deze vraag kregen wij vaak vanuit de markt’, aldus Hans Peeters.