De CEJN-koppelingen zijn een alternatief voor volautomatische snelwissels.
Eurosteel heeft ook ‘flattop’-bakken met S-opname in haar programma.
Obbink leverde de compacte Volvo EWR170E, compleet met alle uitrustingsstukken.
De ES-Lock is de enige S-type snelwissel waarbij de hijshaak in het midden is geplaatst.

Eerste S-type snelwissel van Nederlandse bodem

Sinds enkele jaren is naast de bekende en vertrouwde CW-snelwissel de S-type snelwissel in opkomst. Eurosteel reageerde als eerste Nederlandse fabrikant hierop door er zelf een te ontwikkelen en te bouwen.

Eind jaren zeventig werd de CW-snelwissel ontwikkeld, een lage snelwissel die breed en stabiel op de bak opbouwt. Door de jaren heen werd de CW verder ontwikkeld. Een van de grootste stappen was de overgang van een mechanische versie naar een hydraulische. Maar ook in detail werd hij doorontwikkeld. Zo maakten de gelaste body’s plaats voor gegoten body’s, die beter bestand zijn tegen hoge krachten. De CW-snelwissel is leverbaar vanaf de kleine CW00 voor machines vanaf 700 kilogram tot de CW100, geschikt voor machines van meer dan 100 ton.

‘De Benelux-markt bestaat nog altijd voor 80 procent uit CW-snelwissels en dat zien wij voorlopig dan ook niet snel veranderen. Eurosteel is een productiebedrijf dat produceert wat de markt vraagt. Hierdoor zijn we ook op de S60-snelwissel uitgekomen’, verklaart Hans Peeters, salesmanager bij Eurosteel. Eurosteel is een belangrijke leverancier van deze CW-snelwissels. In hun eigen fabriek in Venlo komen de gietstukken aan, krijgen een machinespecifieke ophanging, vaak nog een lasthaak en in een enkel geval een grijperbus. Daarna worden ze ingespannen en worden de asstompen en ophanging op maat gekotterd. Hierdoor ontstaat een maatvaste snelwissel.

Overgevlogen vanuit Zweden

In Nederland waren al vele jaren gebruikers onderweg met een S-type-snelwissel, echter ten opzichte van de CW was dit maar een handje vol. Met de komst van draaikantelstukken is de opkomst van de S-type versneld. Nagenoeg alle fabrikanten van draaikantelstukken komen uit Zweden, deze leveren ook alle hun ‘eigen’ S-Type-snelwissel. Er zijn twee verschillende gebruikers van de S-type; de slopers die voor de dure volautomatische variant gaan en de grondverzetters en wegenbouwers die kiezen voor de hydraulische variant zonder oliedoorvoer.

Omdat wij in Nederland relatief weinig hydraulische aanbouwdelen in het grondverzet en de wegenbouw gebruiken, loont het vaak niet om in een volautomatische snelwissel te investeren. Bij een sloper die meermaals op een dag, of zelfs in een uur moet wisselen, is dit natuurlijk heel anders.

Populaire klasse

De meeste gewone hydraulische S-type-snelwissels worden verkocht in de 12- tot 20-klasse, veelal aan mobiele graafmachines. Deze zijn van het type S60. De gebruikers hiervan willen meestal hun draaikantelstuk kunnen afkoppelen om zo een sloophamer, sorteergrijper, maaikorf of ander uitrustingsstuk te kunnen aankoppelen. Hiervoor is de S-type uitermate geschikt, omdat deze smal bouwt, waardoor de ophanging op de meeste draaikantelstukken smal en laag kan worden gerealiseerd. Door het toepassen van multisnelkoppelingen tussen de slangen kan het draaikantelstuk, maar ook andere hydraulische aanbouwdelen, snel en eenvoudig onder restdruk worden aan- en afgekoppeld, terwijl de motor van de machine nog draait.

In deze populaire klasse zag Eurosteel een afzetmarkt. ‘Wij leveren veel bakken in deze klasse en ook het passende draaikantelstuk, maar een eenvoudige en vooral veilige snelwissel was niet leverbaar’, aldus Hans Peeters. ‘Daarom zijn we zelf gaan engineren en bouwen. Met als resultaat een betaalbare, eenvoudige en veilige snelwissel, zonder toepassing van kwetsbare elektronica; de ES-Lock.’ Er zijn fabrikanten die werken met elektrische sensoren in de snelwissel. Deze zijn vooral kwetsbaar bij bijvoorbeeld het maaien van sloten, waarbij de snelwissel onder water kan gaan.

‘Ook wilden we een snelwissel bouwen die bij de Nederlandse markt aansluit en waarbij wij de hijshaak centraal positioneren, zoals wij dat ook bij de CW-snelwissel doen. Deze vraag kregen wij vaak vanuit de markt’, aldus Hans Peeters.

Een draaikantelstuk in combinatie met een S-type snelwissel werkt zeer compact.
Aan- en afkoppelen gaat snel en eenvoudig.
De CEJN-koppelingen worden afgedicht met een afdekkap.
Eurosteel koos voor een gegoten body en gegoten onderdelen.

Veilige en eenvoudige vergrendeling

Bij hydraulische snelwissels mag bij een gesloten vergrendeling het uitrustingsstuk er niet afvallen, ook al is deze niet goed vergrendeld. Diverse aanbieders bewaken dit met elektrische sensoren en andere met vanghaken. Eurosteel heeft een vele malen eenvoudigere vergrendeling ontworpen. Door een pal boven de voorste as te schuiven, kan bij een foutieve vergrendeling het uitrustingsstuk niet uit de snelwissel vallen. Een eenvoudige, robuuste en doeltreffende veiligheid. De ES-Lock heeft Eurosteel dan ook laten patenteren. Ook kan de machinist zien of de vergrendeling in- of uitgeschoven is, door middel van een rode en een groene indicator op de snelwissel.

Voorlopig beperkt Eurosteel zich tot de populaire S60, die voornamelijk bij graafmachines tussen de 12 en 20 ton wordt toegepast. Dat het programma in de toekomst wordt uitgebreid met kleinere en grotere types, sluit de Limburgse fabrikant niet uit. Tijdens de Matexpo 2021 in Kortrijk (B) toonde Eurosteel de ES-Lock al aan het publiek. Tijdens de Infra Relatiedagen 2022 in Hardenberg stond hij als middelpunt op de stand. Inmiddels is de ES-Lock grondig in de praktijk getest en worden de eerste modellen bij klanten uitgeleverd.

Volledige Eurosteel set

Een van de eerste gebruikers van ES-Lock is Van Dalen Infra & Milieu in Huissen. Zij kochten bij Volvo-dealer Obbink in Winterswijk een mobiele Volvo EWR170E-graafmachine. Deze ruim 18 ton zware compacte graafmachine werd door Obbink rijkelijk uitgerust met opties, zoals asgemonteerde spatborden, kettingkist aan de voorzijde, extra led-werklampen, twee kisten aan de onderwagen, trekhaak met 7-polige stekker aan de onderwagen en gespoten in de bekende rood-gele huisstijl van Van Dalen.

Naast de ES-Lock werd de Volvo compleet uitgerust met uitrustingsstukken van Eurosteel. Aan de ES-Lock hangt een afneembaar Rototilt R5 draaikantelstuk met S60-snelwisselopname aan de bovenzijde en hydraulische snelwissel aan de onderzijde. Deze is voorzien van een gripper en CEJN-snelkoppelingen voor het snel en eenvoudig aan- en afkoppelen van het draaikantelstuk. Obbink heeft deze snelkoppeling zo opgebouwd, dat ook de bestaande aansluitingen op de leidingen van de extra functies gebruikt kunnen blijven worden. Naast de ES-Lock-snelwissel en het Rototilt-draaikantelstuk is de machine uitgerust met Eurosteel-uitrustingsstukken, bestaande uit een tapse slotenbak, puinriek, smalle tapse dieplepel, 2.250 millimeter brede stratenriek en palletvorken.

Eigen productie

Sinds 1985 ontwikkelt en produceert Eurosteel, als onafhankelijke fabrikant, snelwissels en uitrustingsstukken voor hoofdzakelijk graafmachines en wielladers. Gestart werd aan de Groesweg in Maasbree, nabij Venlo. In 1996 verhuisde Eurosteel naar een volledige nieuwe locatie op Trade Port West in Venlo. In de loop der jaren is ook deze locatie steeds verder uitgebreid.

Eurosteel wil zich in de markt onderscheiden door het continu leveren van kwaliteitsproducten tegen een reële prijs. Naast het uitgebreide ‘standaard’ assortiment uitrustingsstukken, kan de klant bij Eurosteel ook terecht voor maatwerk. Naast het uitgebreide programma aan eigen producten is Eurosteel ook leverancier van Zijtveld-sloop-sorteergrijpers en Powertilt-kantelmotoren.

De producten van Eurosteel blijven niet alleen binnen Nederland. Inmiddels wordt meer dan 50 procent van de productie geëxporteerd. Belangrijke afzetlanden zijn België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Maar via Europese dealers komen ook uitrustingsstukken in Afrika terecht. Het grootste deel wordt verkocht via (machine-)dealers en importeurs. Tijdens de komende TKD op 8, 9 en 10 juni in Almere zal de ES-Lock op de Eurosteel-stand te zien zijn.

Tekst en foto’s: Roger van Nispen