Deels Cat, deels Echle

Op de TKD debuteert Pon Equipment met een elektrische sorteerkraan. De overslagmachine voor binnengebruik in met name recyclinghallen is door de Duitse firma Echle voorzien van een elektromotor die via een kabel gevoed wordt middels een aansluiting op het vaste stroomnet.

Overslagmachines en sloop-sorteerkranen die worden gevoed door een vaste stroomaansluiting zijn beslist geen nieuw fenomeen. Cat heeft echter niet zulke machines in het leveringsprogramma. Importeur Pon Equipment ziet wél kansen in deze markt en haalt daarom vanaf nu de door Echle geëlektrificeerde machines naar Nederland. Een prototype van een elektrisch aangedreven Material Handler was vorig jaar al te zien op de Bauma. Inmiddels zijn de eerste voorraadmachines binnen bij importeur Pon in Almere. Ook heeft de importeur een machine opgenomen in de verhuurvloot. Pon verkoopt de machines onder haar eigen Z-line label. Er zijn twee types, die enkel in gewicht iets verschillen van elkaar; de E-MH22 en de E-MH24.

De Duitse ombouwer Echle vervangt de dieselmotor voor deze elektromotor. Op basis van een Cat-machine betreedt importeur Pon Equipment hiermee een voor hen nieuw segment

De Duitse ombouwer Echle vervangt de dieselmotor voor deze elektromotor. Op basis van een Cat-machine betreedt importeur Pon Equipment hiermee een voor hen nieuw segment.

De E MH22 Z-line haalt z’n voeding via een dikke krachtstroomkabel. De opties zijn gelijkwaardig aan wat de concurrentie biedt. Zo is ook een kabelhaspel mogelijk.

De E MH22 Z-line haalt z’n voeding via een dikke krachtstroomkabel. De opties zijn gelijkwaardig aan wat de concurrentie biedt. Zo is ook een kabelhaspel mogelijk.

F-series

Cat levert deze machines niet origineel af fabriek met een elektrische aandrijving. Maar Cat bouwt natuurlijk wél overslagmachines. De Duitse ombouwer Echle Hartstahl elektrificeert deze standaardmachines, in dit geval F-series overslagmachines, die het bedrijf als halffabrikaat zonder dieselmotor bij Cat Components inkoopt. Formeel gezien zijn het daarmee geen Cat-machines meer na de conversie van Echle, de merkstickers ontbreken dan ook. Op de plek van de dieselmotor bouwt Echle een forse elektromotor in. Dat gaat zonder grote ingrepen. Het inbouwen van de draaidoorvoer om de voeding van de onder- naar de bovenwagen te brengen heeft iets meer voeten in de aarde. Om ruimte te creëren monteren de Duitsers een draaikransverhoging. Tot slot komt er een extra scherm in de cabine waarop het reilen en zeilen van het elektrische gedeelte af te lezen is.


Kabelhaspel en inverter optioneel

Met een softstarter op de elektromotor heeft de machine een forse 400V, 450A stroomaansluiting nodig. ‘Als optie is er nog een inverter te krijgen om dat terug te brengen tot 200A’, legt Joris van Dijk van importeur Pon Equipment uit. Afhankelijk van de toepassing zijn er diverse mogelijkheden voor de stroomvoorziening, in lijn met de opties die de concurrenten ook aanbieden. Zo is een kabelhaspel af fabriek optioneel. Echle werkt aan een variant met een kleine dieselmotor om de machine te verplaatsen van contactpunt naar contactpunt. Nu moet dat met een externe generator. Nadeel van deze constructie is dat de machine op papier verandert in een hybride, en dus veelal niet meer in aanmerking komt voor eventuele subsidies.

Om de stroomdoorvoer te realiseren plaatste Echle een draaikransverhoging.

Om de stroomdoorvoer te realiseren plaatste Echle een draaikransverhoging.

Uiteraard beschikt de E MH22 over een hefbare cabine zoals het origineel. Kenners zullen zien dat er voor een F-seriesmachine als basis is gekozen.

Uiteraard beschikt de E MH22 over een hefbare cabine zoals het origineel. Kenners zullen zien dat er voor een F-seriesmachine als basis is gekozen.

Van de buitenzijde valt eigenlijk alleen de schakelkast op. Een softstarter of inverter behoren ook tot de opties, om zo te kunnen draaien met een lichtere netaansluiting.

Van de buitenzijde valt eigenlijk alleen de schakelkast op. Een softstarter of inverter behoren ook tot de opties, om zo te kunnen draaien met een lichtere netaansluiting.

25 à 30 procent duurder dan dieselversie

Zoals ook bij de dieselvarianten zijn de MH-22 en MH-24 Z-line voorzien van een hefbare cabine. Verder behoren een overslaggiek en een sloop-sorteergiek met bak-kinematiek tot de mogelijkheden, met tot slot verschillende gieklengtes. De verwachting van de importeur is dat deze markt groeit. Met de aandacht voor werkomstandigheden ligt de inzet van dieselmachines in hallen of onder overkappingen immers onder een vergrootglas. De stap naar een elektrische machine op een vaste aansluiting is dan een financieel aantrekkelijke optie. Want ten opzichte van accu-elektrische machines valt de meerprijs voor een elektrische machine met kabelvoeding juist wel mee. Reken op een meerprijs van 25 à 30 procent ten opzichte van een conventionele diesel. Uiteraard moet de inzet wel in de bedrijfsvoering passen, want de dikke stroomkabel maakt de machine wel minder mobiel dan een conventionele dieselvariant. Daar staat tegenover dat de elektrische machine in aanmerking komt voor diverse subsidies; het is immers een volledig elektrische machine.

Pon bouwt zelf een elektrische graafmachine

Cat 330 LRE Z-line

Cat 330 LRE Z-line

Van Oord heeft de primeur met deze Cat 330 LRE Z-line. Pon Equipment heeft deze accu-elektrische 35-tons longreach graafmachine zelf in de werkplaats in Almere voorzien van de elektrische aandrijflijn.

Hij staat niet op de TKD, maar is wel degelijk fonkelnieuw; de elektrische variant van de CAT 330 rupsgraafmachine, de 330 Z-line. Tot nu was de 320 Z-line het grootste model elektrische rupsgraafmachine dat de importeur kan leveren. De 330 Z-line is het nieuwe topmodel binnen de bestaande serie Z-line-modellen die Pon Equipment levert. De eerste uit een bestelling van in totaal vier stuks 330 LRE elektrische rupsgraafmachines is deze maand afgeleverd aan Van Oord. De machines hebben een accupakket van 422 kWh onder de kap en zijn geschikt voor (snel-)laadsnelheden tot 350 kW. In iets meer dan een uur is de accu dus weer volledig opgeladen. De insteek is om met twee keer een halfuur snelladen een werkdag te kunnen draaien. In de longreach-uitvoering weegt de elektrische rupskraan 35,5 ton. De machine zal gaan draaien binnen het Mekante Diek-consortium op de dijkverzwaring tussen Tiel en Waardenburg. Pon-Cat heeft deze machine in eigen huis omgebouwd naar elektrisch, in de werkplaats te Almere. De lichtere Z-line modellen worden in Noorwegen gebouwd. Pon maakt wel gebruik van dezelfde componenten en technologie als de Noorse tak van het bedrijf.

Tekst: Matthijs Verhagen; foto’s: Pon, Matthijs Verhagen