Batterijvermogens
BAM Infra heeft becijferd dat de elektrificatie op het werk dagelijks tussen de 275 en 350 liter dieselolie bespaart. Dat vergt enorme batterijvermogens. De tandemtrilwals heeft een 220 kWh batterij, de kleefauto heeft 90 kWh op de wagen en 30 kWh op de opbouw en de geëlektrificeerde asfaltspreider 1800 heeft een vast LFP-batterijpakket van 220kWh en een 270 kWh wisselpakket. Daar komen nog de kleine wals (24kWh) en de statische wals (110kWh) bij. Samen dus goed voor 964 kWh batterijvermogen. Hoe krijg je dat allemaal opgeladen?
Bij de presentatie van de eerste asfaltspreider met waterstofverbrandingsmotor, in september 2022, zei Trompert nog dat elektrificatie van machines met meer dan 80 kWh motorvermogen ‘eigenlijk gekkenwerk’ is. Is hij van mening veranderd? ‘Dat pleit is nog niet beslecht. Wel bouwen we voor ons zware materieel momenteel in Den Haag een speciaal laadplein met snelladers.’
Uitdaging
BAM kan bij zijn transportpartners, zoals Jan Bakker en Millenaar En Van Schaik, ook gebruikmaken van laadvoorzieningen. In maart 2023 komen er bovendien wisselpakketten, voor opladen op de bouwplaats. Waar mogelijk gaan die ter plaatse laden aan de bouwstroom, zodat ze niet per dieplader naar een laadstation hoeven.
‘Maar dat is nog best nog een uitdaging’, moet hij toegeven. ‘Daarom is het prettig dat we ook een waterstofverbrandingsmotor hebben.’ Dagelijks 35 tot 40 kilo waterstof aanvoeren is eenvoudiger dan transport van de grote accupakketten.
Grote stappen
BAM investeert vanaf 2023 in principe alleen nog in zero-emissie materieel. ‘Het is elektrisch of waterstof, tenzij er goede argumenten tegen zijn’, zegt Trompert. ‘Een jaar geleden was het streven nog ‘zo duurzaam mogelijk’, wat vaak neerkwam op Euro 6. We maken dus grote stappen.’
Er is al een funderingsmachine met een motorvermogen van ruim 550 kW geëlektrificeerd, maar een elektrische asfaltfrees is er voorlopig niet. Dat is te complex, gezien het motorvermogen van 750 kW en de beweeglijkheid ervan. ‘Dat is nog toekomstmuziek. Maar het streven is om volgend jaar voor het eerst een asfaltwerk van A tot Z emissieloos uit te voeren – inclusief frezen, transport en laagtemperatuurasfalt.’