Het zal in de pioniersjaren van de automobielindustrie niet anders zijn geweest: toen autofabrikanten als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedereen bezig het wiel uit te vinden - of althans zijn eigen variant daarop. Wie gevoel heeft voor nostalgie zal verzuchten dat alle auto’s tegenwoordig zo op elkaar lijken en daar is een goede reden voor: het beste ontwerp overwint en daar borduurt iedereen vervolgens op voort.
Zover is het in de wereld van de elektrische bouwmachines nog niet. Fabrikanten kiezen veelal voor hun eigen methode met als gevolg dat elk merk zijn eigen batterijsysteem heeft. Lastig, als je met machines van verschillende merken werkt.
Customized solutions
Webasto heeft zich toegelegd op het verbeteren van de prestaties en de levensduur van batterijen voor elektrische voertuigen en weet als geen ander waar het om draait in het proces van elektrificering. Jeroen Soepnel, Manager Marketing Customized Solutions van Webasto, zet de speerpunten zijn het bedrijf uiteen. “Het is zaak om batterijsystemen zoveel mogelijk te standaardiseren. Vroeger gebruikten fabrikanten van bouwmachines een dieselmotor en dimensioneerden die naar de energiebehoefte van de machine waarin ze hem wilden gebruiken. Dat gaan we nu met batterijen ook doen.” Webasto levert een standaard batterijpakket van 35 kW dat modulair uit te breiden is, maar hanteert allerminst de bedrijfsfilosofie van Henry Ford, wiens T-model om praktische reden alleen verkrijgbaar was in het zwart. “Customized solutions is onze kracht: wij leveren maatwerk in engineering en support waardoor onze oplossingen in veel machines zijn toe te passen.”
Capaciteit
Een andere hindernis die genomen moet worden op weg naar een volledig emissieloos machinepark is de levens- en gebruiksduur van batterijen. Soepnel: “Batterijpakketten verouderen en verliezen daardoor capaciteit. Dit proces van degraderen leidt ertoe dat de machine op een bepaald moment niet meer 8-12 uur kan draaien op een batterijlading. Daarom moet een machine, die soms wel vijftien jaar of nog langer meegaat, tijdens zijn levensduur probleemloos kunnen overstappen op een nieuwere generatie batterijpakketten zonder dat daarvoor ingrijpende technische veranderingen aan de machine moeten worden aangebracht.”
Ontwikkelingen in de batterijtechnologie gaan immers razendsnel. Wij werken nu reeds aan een nieuwe versie van het standaard batterijpakket, welke bij gelijke afmeting maar liefst 30 procent meer energie kan leveren.