Dieseko volop bezig met ontwikkelen emissieloze toepassingen

Emissieloos funderen is morgen al mogelijk, zo stelt Dieseko. Op een demo-dag van Dieseko/Woltman toonde het bedrijf de nieuwe elektrische Woltman 90DRe funderingsmachine die het bedrijf ontwikkelde en bouwde voor BAM Infra Nederland. Maar het demonstreerde ook een elektrisch hydraulisch powerpack. Daarmee zijn bestaande hydraulische funderingstools emissieloos aan te drijven. Verder moet eind volgend jaar een elektrisch trilblok op de markt komen.

Het PowerPack 700e bestaat simpel gezegd uit een container met elektromotoren en pompen die het hydraulische systeem aandrijven van bijvoorbeeld een heihamer of trilblok. Dieseko heeft voor dit PowerPack gekozen voor standaard elektromotoren met softstarters. Waar grote machines vanwege vooral ruimtegebrek vaak worden uitgevoerd met watergekoelde permanent-magneetmotoren, heeft het PowerPack luchtgekoelde asynschrone elektromotoren. Dat is een robuuste techniek die ook nog eens goedkoper is.

Ook andere merken

Het PowerPack wordt op maaiveld geplaatst, in de nabijheid van de funderingskraan. Eventueel zijn twee PowerPacks 700e aan elkaar te koppelen, waarmee een capaciteit van 1400 liter per minuut onder 350 bar kan worden gerealiseerd.

Met de PowerPacks zijn niet alleen funderingstools van Dieseko aan te drijven, maar ook van andere merken, zo gaf technisch directeur Herman Legtenberg aan.

Uiteraard moet het PowerPack zelf gevoed worden met elektriciteit. Dat kan zowel on als off grid. Het Powerpack heeft een 400 V AC 50 Hz PowerLocks aansluiting. Off grid kunnen bijvoorbeeld containers met accupakketten worden bijgeplaatst, zoals Dieseko op de Demodag liet zien.

Dieseko

Het ballastblok heeft plaats gemaakt voor een verwisselbare accucontainer.

Dieseko

Op de plek van de dieselmotor liggen elektromotoren.

Dieseko
De 90DRe voor BAM Infra Nederland was ook al op de Bauma te zien, maar mocht nu ook daadwerkelijk rijden en draaien.

Nu al verkrijgbaar

Het PowerPack 700e is nu al verkrijgbaar via zowel verhuur als verkoop, zo vertelde CCO Ronald IJntema tijdens de demodag van Dieseko bij Woltman Piling & Drilling Rigs in Giessenburg. Wie dat wil kan dus daadwerkelijk nu al emissieloos funderen.

Er wordt nog gewerkt aan een PowerPack 250e en een PowerPack 400e.

Op de demodag werd het PowerPack gebruikt voor het intrillen en trekken van damwanden. Waar het PowerPack met zijn elektromotoren op zich behoorlijk stil is, blijft er tijdens het funderen wel geluid door het trilblok en de trillende damwanden..

Elektrisch trilblok

Nog niet verkrijgbaar maar wel in ontwikkeling is een elektrisch trilblok. Dat is interessant omdat blijkt dat bij de hydraulische aandrijving meer dan 20 procent energie verloren gaat ten opzichte van elektrische aandrijving, zo rekende Legtenberg voor. Niettemin is het niet eenvoudig om een elektrisch trilblok te ontwikkelen. Er treden namelijk grote versnellingskrachten op op zowel het blok als de elektromotoren. Die moeten bestand zijn tegen 20 tot 40 G.

Dat is ook de reden waarom Dieseko het bestaande trilblok 24VM als basis heeft genomen en niet een compleet nieuw blok heeft ontworpen. Veiligheid staat voor het bedrijf namelijk altijd op nummer één, en dat wordt zeker gesteld door betrouwbaarheid. Daarnaast zijn robuustheid en flexibiliteit belangrijke pijlers.

Dieseko

De 90DRe voor BAM Infra Nederland was ook al op de Bauma te zien, maar mocht nu ook daadwerkelijk rijden en draaien.

Dieseko

Er is nauwelijks verschil te zien tussen de dieselgedreven 90DR en de 90DRe.

90DRe

De elektrische funderingsmachine Woltman 90DRe die Dieseko op de demodag toonde, heeft nog de bekende hydraulische aandrijving, ook voor de boormotor. Dat heeft vooral te maken met de wens van koper BAM Infra Nederland om verschillende bestaande funderingstools in de makelaar te kunnen hangen, zoals ook een heihamer en trilblok.

De machine was eerder te zien op de Bauma, maar nu liet Dieseko ook de werking zien. Die was overtuigend. De machine is compleet stil en bij het rijden zijn alleen de rupsen te horen. Bij het rijden is het alarm bijna oorverdovend. Normaliter moet dat boven het dieselgeluid uitkomen, maar dat is er bij de 90DRe niet meer.

Meer vermogen

Dieseko ontwikkelde de 90DRe met meer vermogen dan de traditionele 90DR: 615 kW ipv 560. Daarvoor heeft het ballastblok van 15 ton plaats gemaakt voor een verwisselbare accucontainer van 15 ton. De trillingsbestendigde accu’s van Webasto hebben een capaciteit van 1200 kWh.

De machine kan gelijktijdig laden en ontladen en kan dus ook tijdens het werken aan de stekker. Afhankelijk van de beschikbare stroomaansluiting – 63 of 125 ampère - is in principe 13 uur oplaadtijd voldoende om een hele dag te kunnen werken. Ook niet onbelangrijk: laden en ontladen kan bij buitentemperaturen van -10 tot +40 ⁰C. De machine is gekeurd door Aboma en voor met name het elektrische deel ook door TüV. De 90DRe werd overigens ontwikkeld in slechts 12 maanden vanaf opdracht.

Dieseko

Het PowerPack 700e bevat elektromotoren en pompen waarmee de hydrauliek van een funderingstool wordt aangedreven.

Mogelijkheden waterstof

Tijdens zijn presentatie op de demodag ging Herman Legtenberg ook in op de eventuele mogelijkheden van waterstof. Ook CEO Dirk Smulders had daar al iets over gezegd: ‘We zijn voor de 90DR gaan rekenen hoeveel waterstof we dan zouden moeten aanvoeren. We zijn al snel gestopt met rekenen want dat was niet te doen.’

Legtenberg vulde dat aan met een berekening van de energiedichtheid. Waar diesel 11 kWh per liter bevat, is dat bij waterstof met een hele hoge druk van 700 bar nog steeds slechts 1,4. Dat vertaalt zich in een netto acht keer zo hoog benodigd volume. Voor grote vermogens ziet Dieseko waterstof in combinatie met fuel-celltechnology de komende jaren dan ook niet als een praktisch haalbare oplossing.

Dan is er nog de zogenaamde dual-fuel oplossing, waarbij waterstof mee ingespoten wordt met diesel. Ook daar ziet Dieseko voor de nabije toekomst weinig mogelijkheden in. Enerzijds levert het bij de voor funderingsmachines benodigde grote vermogens weinig CO2-winst op en daarnaast is het niet volledig emissieloos. En dat was wel een van de uitgangspunten van Dieseko, gaf Smulders aan.

Tekst Henk Wind; foto's Herbert Wiggerman