Sponsored content

Webasto elektrificeert de toekomst

De kracht van de grote getallen


De ontwikkeling van elektrische voertuigen, zowel voor de weg als op de bouwplaats, voltrekt zich in een razend tempo. Er zijn nog wel hindernissen: de batterijpakketten gaan nog niet zolang mee als de machines zelf, en de diversiteit van de machines staat standaardisering in de weg. Webasto pakt dat probleem aan.

Webasto - Woltman

Het zal in de pioniersjaren van de automobielindustrie niet anders zijn geweest: toen autofabrikanten als paddenstoelen uit de grond schoten, was iedereen bezig het wiel uit te vinden - of althans zijn eigen variant daarop. Wie gevoel heeft voor nostalgie zal verzuchten dat alle auto’s tegenwoordig zo op elkaar lijken en daar is een goede reden voor: het beste ontwerp overwint en daar borduurt iedereen vervolgens op voort.

Zover is het in de wereld van de elektrische bouwmachines nog niet. Fabrikanten kiezen veelal voor hun eigen methode met als gevolg dat elk merk zijn eigen batterijsysteem heeft. Lastig, als je met machines van verschillende merken werkt.

Woltman 90DRe at Bauma with Webasto CV standard batteries Customized solutions

Webasto heeft zich toegelegd op het verbeteren van de prestaties en de levensduur van batterijen voor elektrische voertuigen en weet als geen ander waar het om draait in het proces van elektrificering. Jeroen Soepnel, Manager Marketing Customized Solutions van Webasto, zet de speerpunten zijn het bedrijf uiteen. “Het is zaak om batterijsystemen zoveel mogelijk te standaardiseren. Vroeger gebruikten fabrikanten van bouwmachines een dieselmotor en dimensioneerden die naar de energiebehoefte van de machine waarin ze hem wilden gebruiken. Dat gaan we nu met batterijen ook doen.” Webasto levert een standaard batterijpakket van 35 kW dat modulair uit te breiden is, maar hanteert allerminst de bedrijfsfilosofie van Henry Ford, wiens T-model om praktische reden alleen verkrijgbaar was in het zwart. “Customized solutions is onze kracht: wij leveren maatwerk in engineering en support waardoor onze oplossingen in veel machines zijn toe te passen.”

Capaciteit

Een andere hindernis die genomen moet worden op weg naar een volledig emissieloos machinepark is de levens- en gebruiksduur van batterijen. Soepnel: “Batterijpakketten verouderen en verliezen daardoor capaciteit. Dit proces van degraderen leidt ertoe dat de machine op een bepaald moment niet meer 8-12 uur kan draaien op een batterijlading. Daarom moet een machine, die soms wel vijftien jaar of nog langer meegaat, tijdens zijn levensduur probleemloos kunnen overstappen op een nieuwere generatie batterijpakketten zonder dat daarvoor ingrijpende technische veranderingen aan de machine moeten worden aangebracht.”

Ontwikkelingen in de batterijtechnologie gaan immers razendsnel. Wij werken nu reeds aan een nieuwe versie van het standaard batterijpakket, welke bij gelijke afmeting maar liefst 30 procent meer energie kan leveren. 

Webasto

De eBTM 2.0 is de Thermal Management unit van Webasto.

Webasto

De Webasto CV Standard batterij kan modulair gebruikt worden.

Ondersteunen

Om de levensduur van batterijpakketten te verlengen ontwikkelde Webasto een thermal management-systeem, dat ervoor zorgt dat deze altijd op hun optimale bedrijfstemperatuur werken. Dat is niet alleen positief voor de levensduur, maar net zo goed voor het rendement en de veiligheid. Zeker dat laatste is een aspect dat wij hoog in het vaandel hebben staan en waar wij onze klanten graag mee ontzorgen, doordat een groot aantal beveiligingen in het pakket zijn ingebouwd, zowel hardware- als softwarematig.

Webasto helpt graag een handje mee. “Wij kunnen in elke fase van het ontwikkelproject de klant ondersteunen, of het nu gaat om het voortraject, het productierijp maken van het project of de machine of de service achteraf. Het gaat immers niet alleen om grote investeringen, maar ook om aansprakelijkheid bij ongevallen waardoor het noodzakelijk is om de veiligheid te optimaliseren. Een verkeerde keuze kan een faillissement tot gevolg hebben, dus wij kijken veel verder dan alleen het ontwikkelen van batterijpakketten. En dat doen we wereldwijd!”

Productie Schierling

Bekijk ook deze videobeelden van de productie bij de vestiging van Webasto in het Duitse Schierling:  

Dit artikel is gesponsord door Webasto