Display van de grotere broers
Ook afkomstig van de grotere types is het nieuwe display in de rechter zijconsole. Hier kun je de liters instellen en opslaan voor verschillende uitrustingsstukken en als machinist zelfs je eigen profiel aanmaken en opslaan. De cabine op zich wijzigde verder niet qua formaat, die was al redelijk ruim. De vergrendeling om de deur open te houden is stukken degelijker. Fijn, want een airco ontbreekt nog steeds. Wel kiest Bobcat er nu standaard voor om géén pedalen voor de extra functies en de zwenkgiek meer op vloer te monteren. De vloer is hierdoor redelijk strak en dat geeft extra voetruimte, ook is het een veiligheidskwestie; bij het uitstappen kon je wel eens blijven haken achter die pedalen.
Je bedient de extra functies voortaan met schuifjes in de joysticks, zowel links als rechts. De functies kun je zelf via het display toewijzen. Handig als je de ene dag met een knijper met rotator werkt, maar de volgende dag vooral de zwenkgiek en een sloophamer gebruikt. Bobcat blijft desondanks de servobediening trouw en kiest niet voor elektronische bediening. Het systeem biedt veel mogelijkheden, maar het rijden en de schuifbladbediening is niet geïntegreerd in de joysticks.
Kapwerk nu minder fragiel
Een Yanmar-motor drijft de machines aan. Dat blijft dus zo, nadat Bobcat enkele jaren terug al overschakelde op deze motorenleverancier. De motor levert nu maximaal koppel bij iets minder toeren, 2.400 toeren voorheen tegen 2.200 toeren nu. De motor gaat onbelast automatisch terug naar stationair toerental. Samen met iets betere isolatie is de cabine op de nieuwe generatie merkbaar stiller. Via de achterzijde is het motorcompartiment goed bereikbaar, voor onderhoud is het luchtfilter, dieselfilter en oliefilter direct voor het grijpen.
Het olievulpunt van de motorolie zit op de voorserie-machine in de test echter diep verstopt. Even snel olie bijvullen is er niet bij. Op de conventionele machines open je de hele stalen achterzijde zoals gebruikelijk, op de binnendraaiers is dat een kleiner deurtje in de achterzijde. Op de huidige Bobcat E19 is het sluitwerk en de kap aan de rechterkant van matige kwaliteit. Dat is nu aangepakt. De deur aan de rechterzijde is versterkt met strippen en de sluiting is veel degelijker, je gooit ‘m zo in de vergrendeling zoals het hoort.