Schuurtje in Raamsdonkveer
Want als twee bedrijven hun krachten bundelen, mag je wat verwachten volgens Fiere. “We zitten niet aan te klooien in een schuurtje in Raamsdonkveer, dat willen we ook uitstralen. Onze organisatie hebben we het afgelopen jaar flink ontwikkeld. De juiste mensen zitten op de juiste plek; we hebben onder anderen een extra kwaliteitsbeheerder en onze binnendienst is groter. We zijn ook direct naar de tekentafel gegaan met als resultaat de Protector, ons nieuwste filteroverdruksysteem dat helemaal aansluit op deze tijd. Je ziet de vraag daarnaar groeien; een modulair systeem met online tracking. Machinisten worden immers vanzelf steeds jonger en digitaler.”
“Ontwikkelen doen we met input van machinefabrikanten en importeurs. We zijn nu bezig met een nieuwe compacte gasfiltratie-unit voor op het dek van een machine, eigenlijk de opvolger van onze F20 (FFTube). Dan presenteren we dat idee en vragen we om input. Zo maken we iets waar daadwerkelijk vraag naar is en waar gebruikers voordeel van hebben.”
Maar hoe kan het toch dat een Nederlands bedrijf de Europese marktleider is? “Nederland loopt wat filtering betreft wereldwijd voorop.” Fiere geeft een voorbeeld van klanten uit Australië en Nieuw-Zeeland die onlangs in Brabant over de vloer kwamen. “Daar gebruiken ze in de wijnbouw pesticiden die hier al 20 jaar verboden zijn. Oplossing: een soort koolstoffilterdoekje. Daarmee dachten ze dat het wel goed zat. Maar er was geen overdruk in die cabine waardoor alle gifstoffen alsnog binnen kwamen. Als die machinisten ’s avonds thuiskwamen rook je het pesticide. Er was simpelweg geen betere oplossing voorhanden, dat zie je in meer landen. Wij willen die oplossing bieden.”
Bewustzijn creëren
Bewustzijn over de noodzaak van een stof- en gasvrije cabine is volgens Fiere het verschil tussen Nederland en de rest van de wereld. Het gevaar bestaat uiteraard niet alleen hier, maar het bewustzijn is in Nederland wel het grootst. "Dat willen we ook mede verspreiden, bijvoorbeeld door webinars. Machinisten kun je immers niet zomaar uit de grond trekken, daar moet je zuinig op zijn.”
Met het creëren van dat bewustzijn werd weer een stap gezet op de Bauma. “Dat was heel mooi, het was druk op de stand. Er was veel internationale belangstelling waaruit bleek dat de trend van steeds veiliger werken wereldwijd belangrijk wordt. We hebben mensen uit Polen te gast gehad, uit Tsjechië, Amerika, India en ga zo maar door. Dat levert nog niet meteen klandizie op maar er worden wel mooie lijntjes gelegd. We hebben ook aanvragen uit het buitenland van partijen die dealer van ons willen worden. Over welke landen dat gaat maken we later bekend.”
Thuismarkt op één
Ook op de TKD is BMair van de partij. “We hebben veel te vertellen en te laten zien. Dat wordt een mooie thuiswedstrijd, in Nederland.” De filterspecialist is voorlopig nog niet uitgegroeid, denkt Fiere. “We willen verder groeien. We zijn nu bezig met de Verenigde Staten, het is zaak daar exclusieve dealerships te sluiten. Internationaal willen we laten zien wat we kunnen, maar daarbij verliezen we onze roots absoluut niet uit het oog. Onze thuismarkt staat op één; in de Benelux werken we hard aan de verbetering van onze producten, service en kwaliteit. We zijn klaar voor de toekomst, en daar zijn we trots op.”
Auteur: Aäron Schafrat
BMair is te vinden op stand 78.