Sponsored content

DNL zet vol in op elektrificatie met breed aanbod Sany-machines

Wie het uitgebreide machinepark van DNL Machines bekijkt, kan niet om de snelle opmars van elektrische bouwmachines heen. Waar vorig jaar de Sany SY215E als elektrische rupsgraafmachine werd geïntroduceerd, presenteert het bedrijf nu een complete lijn elektrische machines. Van minigraafmachines en shovels tot verreikers en zelfs hijskranen. “Sany zet maximaal in op elektrificatie,” vertelt Diederik van Hattem, eigenaar van DNL.

De TKD 2025 vormt het podium waarop DNL de nieuwe Chinese elektrische machines presenteert. Van Hattem: “Op de TKD gaan wij natuurlijk ons hele elektrische programma laten zien. De SY19E, de SY35E, de SY215E, waarbij de SY35E de echte nieuwkomer is. We hebben net de eerste in Nederland geïntroduceerd.”

Van mini tot mega: elektrisch over de hele linie

De lijst elektrische machines die DNL op de TKD laat zien, is indrukwekkend. “We tonen ook de SW956E, een wiellader, de STH625E verreiker en als het meezit de SMHW40E, een elektrische overslagmachine. Daarnaast staat op onze stand een elektrische Sany rupshijskraan, een 80-tonner,” somt Van Hattem op.

“Als het topmanagement in China zegt: ‘we gaan links,’ dan gaan we dus ook gewoon linksaf”

De STH625E is een compacte elektrische verreiker met 6 meter hefhoogte en een hefvermogen van 2500 kg. “Met een gewicht van 5000 kg en een batterijcapaciteit van 34 kWh is deze machine perfect voor gebruik in binnenruimtes of afgebakende werkgebieden, zoals bij  sbestverwijdering of sloopwerkzaamheden.”
De indrukwekkende SMHW40E overslagmachine heeft een enorme batterijcapaciteit van 507 kWh, een hoofdaandrijving van 160 kWh, een zwenkaandrijving van 80 kWh en kan met snellaadsysteem binnen 80-120 minuten weer volledig opgeladen worden.

Nieuwkomer: de SY35E graafmachine

Een van de opvallendste nieuwe machines is de SY35E. “Dat is een 4,3 ton machine met een heel grote batterij van 70 kWh,” licht Van Hattem toe. “Dat is voor zo’n machinemaat gewoon groot en zorgt voor een werkduur die ruim voldoende is voor een dag.”
De volelektrische minigraafmachine is uitgerust met een permanente synchroonmotor met een maximaal vermogen van 27 kW en een continu vermogen van 18 kW. “De machine komt compleet met airco, load-sensing hydraulisch systeem, sloop- sorteerfunctie en LED-werkverlichting. Voor de machinist is het een modern systeem met een state-of-the-art cabine met touchscreen.”
Naast de SY35E is ook de SW956E wiellader een blikvanger. “Dat is een 19-tons shovel met een 350 kWh accu van CATL. Die gaat in Nederland voor het eerst op de show getoond worden en daar gaan we de komende tijd ook mee demonstreren.” Deze vol-elektrische wiellader heeft voor de hydrauliek een elektromotor met een continue vermogen van 80 kW (max. 160 kW) en voor de rijsaandrijving heeft deze krachtige wiellader een elektromotor met een continue vermogen van 120 kW (max. 240 kW) en een maximaal koppel van 2.400 Nm. De maximale rijsnelheid bedraagt 40 km/u.

De elektrische overslagmachine SMHWE40E

De 10 ft-versie van de DNL ChargeMaster

Hitachi

Innovatie: DNL Chargemaster

Naast machines introduceert DNL ook een eigen lijn accucontainers: de DNL Chargemaster. “Dat zijn mobiele accucontainers. We zijn een samenwerking aangegaan met een Chinese fabrikant,” vertelt Van Hattem.
De accucontainers onderscheiden zich door hun mobiliteit. “Heel veel accucontainers zijn geschikt voor stationaire opstelling, bij een gebouw bijvoorbeeld. Maar onze containers moeten mobiel zijn, ze moeten op- en afgezet kunnen worden.”
De innovatie sluit perfect aan bij het elektrische machineaanbod, met name de grotere machines die veel energie nodig hebben zoals de SMHW40E overslagmachine met haar 507 kWh batterijpakket of de SW956E wiellader met 350 kWh capaciteit. In de ontwikkeling hiervan stond de Nederlandse markt centraal. “In samenspraak met Nederlandse klanten die al ervaring hebben met accucontainers, hebben wij gevraagd: hoe moet zo’n container er volgens jullie wensenlijstje uitzien?”
De technische specificaties zijn indrukwekkend. “Ze kunnen AC en DC worden opgeladen. We hebben een tienvoetscontainer waar we tot duizend kilowattuur netto in kwijt kunnen, en een twintigvoeter tot tweeduizend kilowattuur. Er zit een DC-output in, een 400 kilowatt lader, en ook een AC-output. Verder een geïntegreerd brandweersysteem, airco-systeem, en - wat ook belangrijk is – het omgevingsgeluid is zeer laag.”

Klaar voor de toekomst

DNL is de afgelopen jaren flink gegroeid. “Inmiddels hebben we 25 mensen in dienst, we zijn echt gegroeid,” zegt Van Hattem trots. “We zijn gespecialiseerd in elektrisch materieel en hebben een grote servicedienst met 15 mensen en 4 servicewagens.”
De focus op duurzaamheid lijkt zijn vruchten af te werpen. “Elektrificatie is niet alleen belangrijk voor de CO2-footprint, maar ook voor de omgevingsgeluiden,” benadrukt Van Hattem. “Bedrijven in recycling en overslag moeten hun omgevingsbelasting omlaag brengen. Daar helpen onze elektrische machines enorm bij.”
Van Hattem benadrukt het voordeel van nieuwe machines: “Je hebt natuurlijk de ombouwers en de Chinese merken. Ombouwen is in mijn ogen nog steeds veel te duur. Wij onderscheiden ons met af-fabriekoplossingen. Kostentechnisch is dat gewoon gunstiger als je naar de TCO van de machine kijkt.”

“De 4,3 ton SY35E heeft een enorme 70 kWh batterij, ruim voldoende voor een dag werk”

Korte lijnen met China

Over de positie van Sany in de markt is Van Hattem helder: “Sany is geen staatsbedrijf, maar een grote privé-onderneming, in de branche een van de grootste in China.” Dit heeft volgens hem concrete voordelen voor klanten. “Het gaat om betrokkenheid, zekerheid naar de toekomst toe. Als er iets aan de hand is, zitten wij met de eigenaar te praten. Als het topmanagement zegt: ‘we gaan links’, dan gaan we gewoon linksaf. De korte lijnen met het topmanagement zijn heel waardevol. En daarmee krijg je ook enorme klantfocus.” Die lijnen zijn zo kort dat DNL direct bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuwe machines. “De Europese eisen en specificaties worden bij ons nagevraagd. In de ontwerpfase zeggen ze: wat zou je hiervan vinden, wat zou je daarvan vinden? Dat delen wij soms ook met klanten waar we close mee zijn.”

Dit artikel is gesponsord door DNL Machines.