De Schans pakt groots uit met verlaat verjaardagsfeest

De Schans bestaat 30 jaar. Of ja, 31 jaar eigenlijk. Maar 2024 was een druk jaar, voor de bestratingexperts, en dus bleef het feestje even achterwege. Dat vieren ze dit jaar, bij de firma in Hedel. Commercieel manager Jan-Willem Slegh geeft tekst en uitleg.

“Het 30-jarig bestaan... We hebben er eigenlijk geen ruchtbaarheid aan gegeven afgelopen jaar. We hebben ook geen open dag gehouden, het kwam er allemaal even niet van. Dat doen we dus dit jaar; eerst op de Bauma, straks op de TKD", vertelt Slegh. En die Bauma, die legde De Schans – en in het verlengde RELLY – geen windeieren. 

Tikken en voelen

"We willen niet per se meteen verkopen op een beurs", vertelt Slegh. "Daarvoor sta je er niet. Maar op de Bauma was dat toch anders. Er was erg veel concrete belangstelling vanuit de hele wereld, vooral Scandinavië viel op. Maar ook mensen uit bijvoorbeeld de Emiraten en Argentinië. Die lopen even langs, kijken naar die RELLY.”

“Ze tikken op het chassis, voelen aan de lasnaad. Als je vertelt dat het uit Nederland komt weten ze: kwaliteit.” Met een knipoog: “Een enkeling vroeg of het Chinees was. Maar dan komen ze dichterbij en zien ze toch wel het verschil. Over de gehele beurs hebben we toch best wat RELLY's verkocht.”

Even voor de goede orde: De Schans ontwikkelt, levert en verhuurt machines voor de bestratings-, bouw-, hoveniers- en agrarische sector. Oorspronkelijk begonnen ze als importeur van onder andere Knikmops- en Optimas-machines, maar inmiddels richt het familiebedrijf zich op de ontwikkeling en verkoop van hun eigen machinemerk RELLY. 

De stand van De Schans/RELLY op de Bauma.

De stand van De Schans/RELLY op de Bauma.

Het team van De Schans/RELLY op de Bauma

Het team van De Schans/RELLY op de Bauma.

Twee demobakken

Terug naar de Bauma. Daar wilde De Schans vooral gewoon laten zien wat de minishovels van RELLY kunnen. “Onze drie modellen – de 1.0, 1.3 en 1.8 - produceren we zowel elektrisch als met dieselaandrijving. We bouwden twee demobakken op; één voor onze elektrische modellen en één voor de dieselvarianten. We wilden mensen het verschil laten ervaren.”

Want ondanks de trend dat alles op termijn emissieloos lijkt te worden, zijn veel mensen in het wereldje toch nog terughoudend, ziet Slegh. “Door die twee demobakken konden we goed zien waar mensen op af kwamen. En we zijn met collega's bij bezoekers gaan toetsen. Wat is het commentaar en waarom staat iemand waar? 'Duur', hoor je vaak. Mensen zijn heus wel geïnteresseerd waar ze willen waar voor hun geld.”

Fluisterzacht

“Door ze naast elkaar te laten draaien ziet men dat de elektrische óók alles kan. ‘Goh, hij is fluisterzacht. Dat is toch wel lekker', hoor je dan. Vervolgens vertellen we dat er al 200 machines draaien in het werkveld, en dat ze het makkelijk een dag volhouden. Dan zie je de aarzeling verdwijnen.”

De waarde van beurzen

De Schans staat bijna maandelijks op een beurs, dit jaar. “Het is zwaar, zeker met een klein team, maar de contacten die je opdoet zijn goud waard. Mensen raken sneller overtuigd op een beurs dan online. Ze kunnen zien, voelen, vragen stellen. De sfeer is informeel, de drempel laag. Zo kom je onder een kop koffie met partijen in gesprek waar je al een tijd achteraan zit.”

De Schans
De Schans
De Schans

Lekker trappen

Binnenkort staat de volgende beurs alweer op het programma: de TKD. Ook daar wil De Schans hun verjaardag luister bijzetten. “We pakken groots uit met een mooie stand, we nodigen klanten apart uit en dragen onze ‘verjaardag’ uit. Op de vorige TKD vertegenwoordigden we nog drie merken, nu alleen nog maar RELLY. Dat voelt eigen. We draaien straks de hele dag demo's in een grote zandbak. In een tweede demozone leggen we de focus op het fijnere bestratingswerk.”

De Schans wil klanten ook kennis bijbrengen, na 30 jaar in het vak. Bijvoorbeeld over de arbeidsinspectie, hoe je je machine beter onderhoudt en door dieper in te gaan op machinaal bestraten. Slegh: “Als je 30 jaar bestaat ga je nadenken; hoe hebben we die tijd ingevuld? Waar zijn we ooit begonnen? Wij waren één van de eerste bedrijven die de bestratingsklem introduceerde en echt de focus legde op bestraters. Dus daar hoort een stukje informeren bij.”

1000 machines

En over een paar jaar? “We maken nu even pas op de plaats. Vanaf volgend jaar willen we het buitenland in, de Bauma gebruikten we om contacten te leggen met Duitse dealers. En we rondden onlangs de ISO 9001-certificering af, daar zijn we heel trots op. Dat opent ook weer deuren naar de internationale markt. Ons doel voor de komende jaren is 1000 machines per jaar produceren. Dat wilden we eigenlijk bereiken in 2030, maar zoals het er nu voorstaat lukt dat een jaar of twee á drie eerder.”

In de tussentijd: blijven informeren en enthousiasmeren. “Onze vakmensen sterven uit. Minder jongeren beginnen eraan, mensen stappen er vroeger uit. Het is geen modellenwerk, het is zwaar. Maar het is een prachtig mooi beroep.”

Auteur: Aäron Schafrat

 

De Schans is te vinden op stand 75.