Twee demobakken
Terug naar de Bauma. Daar wilde De Schans vooral gewoon laten zien wat de minishovels van RELLY kunnen. “Onze drie modellen – de 1.0, 1.3 en 1.8 - produceren we zowel elektrisch als met dieselaandrijving. We bouwden twee demobakken op; één voor onze elektrische modellen en één voor de dieselvarianten. We wilden mensen het verschil laten ervaren.”
Want ondanks de trend dat alles op termijn emissieloos lijkt te worden, zijn veel mensen in het wereldje toch nog terughoudend, ziet Slegh. “Door die twee demobakken konden we goed zien waar mensen op af kwamen. En we zijn met collega's bij bezoekers gaan toetsen. Wat is het commentaar en waarom staat iemand waar? 'Duur', hoor je vaak. Mensen zijn heus wel geïnteresseerd waar ze willen waar voor hun geld.”
Fluisterzacht
“Door ze naast elkaar te laten draaien ziet men dat de elektrische óók alles kan. ‘Goh, hij is fluisterzacht. Dat is toch wel lekker', hoor je dan. Vervolgens vertellen we dat er al 200 machines draaien in het werkveld, en dat ze het makkelijk een dag volhouden. Dan zie je de aarzeling verdwijnen.”
De waarde van beurzen
De Schans staat bijna maandelijks op een beurs, dit jaar. “Het is zwaar, zeker met een klein team, maar de contacten die je opdoet zijn goud waard. Mensen raken sneller overtuigd op een beurs dan online. Ze kunnen zien, voelen, vragen stellen. De sfeer is informeel, de drempel laag. Zo kom je onder een kop koffie met partijen in gesprek waar je al een tijd achteraan zit.”